Op bezoek bij Buurtzorg team Marum

Na een succesvolle opschaling in december en de erkenning van spraakgestuurd rapporteren als Good Practice door VGZ, is Attendi sinds een paar maanden beschikbaar voor alle 11.000 zorgprofessionals bij Buurtzorg. Team Marum is een van de teams die sindsdien gestart zijn met Attendi. De afgelopen maanden heeft het team maar liefst 1.904 rapportages ingesproken. Reden genoeg om eens kennis te maken. We sloten aan bij een teamoverleg en vroegen het team naar hun ervaringen en tips voor andere zorgprofessionals.
Foto: team Marum
Betrokken cliënt, tijdswinst en gemak
Op de vraag wat hun voornaamste reden was om Attendi te gebruiken, vertelde het team dat zij over Attendi hadden gelezen op het Communicatieplein – het intranet van Buurtzorg. Vervolgens werd in een teamoverleg besproken hoe er gebruik gemaakt kan worden van spraakgestuurd rapporteren tijdens het werk. Team Marum heeft de oplossing van Attendi intussen omarmd. Volgens het team creëert Attendi transparantie, en draagt het daardoor bij aan de kwaliteit van de zorg. Cliënten hadden voor de implementatie van Attendi al de mogelijkheid om rapportages terug te lezen. Door spraakgestuurd te rapporteren, worden cliënten echter direct tijdens het zorgmoment betrokken bij de rapportage, en kan de zorgprofessional ter plekke verifiëren bij de cliënt of de rapportage klopt. Daarnaast bespaart Attendi tijd, zeker bij lange rapportages. En het is makkelijk in gebruik. “Tijdens sommige diensten gebruik ik de telefoon in plaats van laptop, praten is dan makkelijker dan typen”, merkte een van de zorgprofessionals op.
Even wennen
De omschakeling van het opschrijven van een rapportage naar het inspreken ervan, was voor sommige zorgprofessionals van team Marum aanvankelijk een uitdaging. Het werd door sommigen als ongemakkelijk ervaren om hardop te rapporteren in het bijzijn van de cliënt. Gewenning speelde ook een rol. “Het spraakgestuurd rapporteren was even wennen, ik begon te hakkelen.”, aldus een van de zorgprofessionals. Gelukkig hebben de zorgprofessionals van team Marum die al snel gewend waren aan het spraakgestuurd rapporteren een aantal goede tips voor hun collega’s en andere zorgprofessionals.
Ten eerste is het een kwestie oefenen: in de auto, in het dossier van een ‘test’ cliënt, of bij de cliënt zelf – oefening baart kunst.
Ten tweede kan het fijn zijn om de nieuwe manier van rapporteren met de cliënt te bespreken. “Ik zeg tegen mijn cliënt dat ik even ga rapporteren, en dat ik dat met mijn stem doe. In het begin was dat even gek, maar het went heel snel. De cliënten hebben er ook helemaal geen moeite mee!”
Als laatste wil het team meegeven dat het goed is om spraakgestuurd rapporteren bespreekbaar te maken binnen het team, zodat tips tussen zorgprofessionals gedeeld kunnen worden. Zo blijf je van elkaar leren en word je steeds comfortabeler met deze nieuwe, efficiënte manier van rapporteren.
Gratis online scholingen
Om je goed op weg te helpen bij het spraakgestuurd rapporteren, organiseert Attendi gratis online scholingen. Tijdens deze scholingen laten Roos en Renate aan de hand van praktijkcasussen zien hoe je effectief en efficiënt kan rapporteren met je stem. Tijdens een aparte super user scholing geven we je tips en handvatten om samen met jouw team aan de slag te gaan.
Wil je meedoen? Aanmelden kan via onderstaande links:
Aanmelden voor de online scholing
Aanmelden voor de online scholing voor super users