Vul formulieren met gestructureerde informatie door simpelweg te praten

Het is Attendi’s missie om zorgprofessionals te laten interacteren met software zoals ze dat doen met cliënten of patiënten, door simpelweg te praten. In dit artikel beschrijven we de laatste uitbreiding van de Attendi Speech Service: het gestructureerd en efficiënt vullen van formulieren door simpelweg te praten.

Aandacht voor de cliënt

Als zorgprofessional combineer je regelmatig het observeren van een cliënt, het uitvoeren van metingen, of het voeren van een gesprek, met het verwerken van informatie in het dossier. De constante wisseling tussen contact maken met een cliënt en informatie verwerken via een scherm en toetsenbord wordt door zorgprofessionals als onprettig ervaren.

Informatie gestructureerd vastleggen

Het registeren van informatie moet in groeiende mate gebeuren volgens afgesproken standaarden. Doordat informatie gestructureerd wordt vastgelegd, is deze bruikbaar in het gehele zorgproces. Dit draagt direct bij aan de kwaliteit en veiligheid van zorg.

Uit onze gesprekken met gebruikers van de Attendi Speech Service blijkt dat zorgprofessionals het invullen van formulieren als frustrerend ervaren. Zij zijn liever bezig contact te maken met mensen en hen te ondersteunen.

Formulieren invullen door simpelweg te praten

Met de laatste uitbreiding van de Attendi Speech Service maken we het mogelijk voor zorgprofessionals om formulieren in te vullen zonder dat ze daarbij hoeven te klikken, typen of naar het scherm moeten kijken. De uitgesproken woorden worden direct omgezet in gestructureerde registraties.

Zorgprofessionals kunnen de relevante waardes, van bijvoorbeeld een bloeddrukmeting, in gewone mensentaal uitspreken. De technologie herkent de relevante waarden en verwerkt deze automatisch en gestructureerd in het formulier, in dit geval een meetinstrument.

Deze functionaliteit sluit goed aan op de praktijk van de zorgprofessional. Klikken en informatie typen komt niet altijd goed uit, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een fysieke handeling zoals het meten van de bloeddruk. De spraakherkenning neemt het registratiewerk letterlijk uit handen van de zorgprofessional.

Vaak kost het zorgprofessionals meerdere kliks, en daarmee tijd, om in het ECD te navigeren naar de pagina die ze zoeken. Daarom maken we het, naast het invullen van formulieren, ook mogelijk om door het ECD te navigeren met de stem. Een zorgprofessional zegt dan bijvoorbeeld “Bloeddruk invullen” om naar dat formulier te gaan, in plaats van te zoeken op de pagina en te klikken. Hieronder een demonstratie:

Demo en validatie

Op dit moment testen wij deze oplossing met softwarepartners en zorginstellingen alvorens hij beschikbaar is voor klanten van de Attendi Speech Service. Wil jij meedenken over de doorontwikkeling of wil je een demo ontvangen van de Attendi Speech Service? Neem dan contact met ons op.