Attendi Speech Service Update — SOEP & Eenvoudiger Interface

Door het gebruik van de Attendi Speech Service leren we constant over het werkproces van de zorgprofessional en hoe de Attendi Speech Service daarbij ondersteunend kan zijn. Met de laatste update van de Attendi Speech Service hebben we het maken van rapportages eenvoudiger gemaakt en ondersteunen we intuïtief het methodisch werken volgens de SOEP / SOAP rapporteermethodes.

Eenvoudig methodisch werken met behulp van spraak

Een voor de hand liggend voordeel van spraakgestuurd rapporteren is de tijdsbesparing. Wij vinden echter dat er meer mogelijk is: zorgprofessionals ondersteunen bij het maken van kwalitatieve rapportages. In een vorig artikel spraken we over de voordelen van spraakgestuurd rapporteren met betrekking tot het voorkomen van taal- en spelfouten. Nu gaan we een stap verder: het makkelijker maken voor zorgprofessionals om een SOEP / SOAP rapportage op te stellen.

De SOEP / SOAP rapporteermethode

Het opstellen van een objectieve en goed gestructureerde rapportage kan lastig zijn. Verpleegkundige rapporteermethodes kunnen hierbij helpen. Zo zorgen SOEP / SOAP rapportages voor een methodische manier van werken waarbij een volledig verslag van een veranderende zorgsituatie ontstaat.

Elke letter van de methode staat voor een deel van de uiteindelijke rapportage: “Subjectief, Objectief, Evaluatie, Plan”. SOAP is een variant van SOEP waarin Evaluatie vervangen wordt door Analyse.

Obstakels

Het is niet altijd makkelijk om deze methode toe te passen. Het kan al snel voorkomen dat een zorgprofessional niet meer weet:

  • wat de methode precies inhoudt,
  • wanneer of waarom de methode gebruikt moet worden, of
  • wat er precies onder elk kopje verwacht wordt.

De kopjes Subjectief en Objectief zijn bijvoorbeeld, op basis van hun naam alleen, makkelijk verkeerd te interpreteren. Een mogelijke, onjuiste, interpretatie: subjectief zijn de subjectieve observaties van de zorgverlener, en objectief de objectieve observaties.

Door deze obstakels is het voor sommige zorgverleners lastig om de methode te gebruiken, waardoor ze het uiteindelijk helemaal niet gebruiken. Dit komt niet altijd ten goede van de kwaliteit van de rapportage.

Een aantal zorgorganisaties is al bekend met dit probleem en probeert het op te lossen met bijvoorbeeld “spiekbriefjes”, notities waarop de betekenis van elke letter staat.

Oplossing: SOEP met Attendi

Met Attendi’s nieuwe functionaliteit is het makkelijk geworden om te rapporteren volgens de SOEP / SOAP methode. Hieronder een voorbeeld:

De functionaliteiten:

  • De rapportage kan gemakkelijk per letter van de methode ingesproken worden.
  • Bij iedere letter staat een kleine uitleg of sturende vraag. Dit helpt de zorgprofessional te herinneren wat er bij een bepaalde letter gerapporteerd moet worden. Geen spiekbriefjes meer nodig!
  • Na het opnemen per letter wordt de uiteindelijke gehele rapportage in een overzichtelijke wijze in het ECD geplaatst, met een kopje voor elke sectie. Een voorbeeld:

Subjectief: Mevrouw vertelt me dat haar vinger tussen de deur heeft gezeten

Objectief: De vinger van mevrouw is dik en blauw, paars verkleurd

Evaluatie: Vermoedelijk heeft mevrouw met haar vinger tussen de deur gezeten, zij heeft pijnklachten

Plan: Ik heb mevrouw gerustgesteld en haar vinger onder de kraan laten houden. Dokter gebeld voor overleg. Hij komt vanmiddag naar de vinger kijken.


Naast SOEP en SOAP ondersteunen we binnenkort ook de TIME methode. Die helpt bij het beoordelen van moeilijke en complexe wonden.

Een eenvoudiger interface

De vorige versie van het interface werkt als volgt:

Attendi interface previous version

Een belangrijke focus van de nieuwste update van het interface is eenvoud. Een eenvoudiger interface is makkelijker te begrijpen en te gebruiken. Het nieuwe interface ziet er zo uit:

Één scherm

De schermen voor het opnemen van een rapportage, het wachten op het transcript, en het bewerken ervan, zijn samengevoegd tot één scherm. Het transcript wordt na een opname meteen in een tekstveld boven de opnameknoppen geplaatst. Dit is overzichtelijker, en voor het opnemen van een rapportage hoeft er niet meer tussen schermen gewisseld te worden. Het gebruik is ook simpeler omdat er nu 3 knoppen zijn in plaats van 5.

Sneller feedback

Aangezien het transcript na de opname direct zichtbaar is, kan de zorgprofessional sneller zien of het transcript helemaal klopt, of dat er nog een woord aangepast moet worden.

Dit maakt het ook makkelijker om een rapportage in kleinere stukken op te nemen. Omdat een kleinere opname sneller verwerkt wordt, krijgt de zorgprofessional na het inspreken sneller het resultaat te zien. Het hele proces lijkt1 hierdoor sneller te gaan, wat de ervaring verbetert.

Oefenen met het nieuwe design

Om de zorgprofessional snel kennis te laten maken met het nieuwe interface en het werken met SOEP, stellen we een aantal oefenopdrachten beschikbaar op ons kennisplein. Deze kunnen doorlopen worden zodra de update klaarstaat in het ECD.

Conclusie

Met deze update kunnen we zorgprofessionals weer een stukje beter ondersteunen in hun werkproces. Maar we zijn zeker nog niet klaar. In de volgende productupdate geven we concreter invulling aan onze visie op het spraakgestuurde elektronisch cliëntendossier. De eerste stap: het mogelijk maken formulieren in te vullen met de stem, zonder ook maar één klik met de muis.

Meer informatie?

Attendi’s interface kan worden geïntegreerd in de bestaande applicaties waar zorgprofessionals al mee werken. Organisaties kunnen contact met ons opnemen om hier gebruik van te maken. Op dit moment is de Speech Service beschikbaar voor zorgprofessionals in de intramurale ouderenzorg, de wijkzorg en de ambulante GGZ. Wil je meer leren over de mogelijkheden van de Attendi Speech Service binnen jouw zorgorganisatie? Neem dan contact met ons op.

Deze update is beschikbaar gesteld voor onze softwarepartners. Het verschilt per softwarepartner wanneer de update beschikbaar is voor uw zorgorganisatie.


  1. Als de zorgprofessional meerdere kleinere opnames maakt, is de totale wachttijd niet per se lager, omdat er misschien meerdere opnames nodig zijn om tot hetzelfde transcript te komen als één langere opname. ↩︎