Aandacht voor de implementatie van de Attendi Speech Service

Bij Attendi zijn we constant bezig met de doorontwikkeling van onze Speech Service. Het is van grote waarde om, naast de ontwikkeling van een goed werkende oplossing, in te zetten op een effectief implementatieprogramma. Simpelweg nieuwe technologie aan zorgprofessionals aanbieden, zal niet leiden tot de resultaten die de technologie beloofd [1]. Wanneer de inzet van nieuwe technologie in de zorg mislukt, is dit vaak te herleiden naar een inadequate implementatie [2]. Bovendien zijn implementatieprogramma’s van nieuwe technologieën in de gezondheidszorg het meest doeltreffend wanneer deze gebaseerd zijn op erkende theoretische methoden rondom gedragsverandering [3][4].

De Attendi Speech Service vraagt een omschakeling van zorgprofessionals, waarbij ze, in plaats van het ECD te gebruiken met hun scherm en toetsenbord, informatie inspreken. Bij Attendi doen we verschillende implementaties waarbij we tegelijkertijd onderzoeken uitvoeren om beter te begrijpen hoe een implementatie effectiever kan verlopen. We maken daarbij gebruik van theoretische methoden en onderzoeksresultaten om het gedrag van zorgprofessionals en cliënten beter te begrijpen, en op basis daarvan praktische toepassingen te ontwerpen die de adoptie bevorderen.

Kennisplein – Een open omgeving waar kennis eenvoudig kan worden gedeeld

Allereerst zijn we bezig met het opstarten van een online platform: het Attendi Kennisplein, waar alle actuele informatie, ontwikkelingen, publicaties en ervaringen zijn gebundeld om zorgprofessionals en projectleiders extra ondersteuning te bieden en laagdrempelig met de technologie te laten oefenen. Uiteindelijk willen wij hiermee toe bewegen naar een community waar zorgprofessionals en zorgorganisaties constant kunnen leren van elkaars implementatie en ervaringen met de oplossing.

Afbeeldingen 1 & 2: Voorbeeld van twee korte animatievideo’s die op Kennisplein gepost zijn. Deze video’s ondersteunen op een laagdrempelige manier zorgprofessionals bij Attendi Speech Service.

Onderzoek naar het effect van spraakgestuurd rapporteren op de cliënt

In samenwerking met Mijzo loopt er op dit moment een onderzoek naar spraakgestuurd rapporteren in het bijzijn van de cliënt. Er is veel gezondheidswinst te behalen als cliënten in hun eigen woorden kunnen meepraten over hun gezondheid. Door in het bijzijn van een cliënt hardop te rapporteren, krijgt de cliënt de gelegenheid om eenvoudig en actief te worden betrokken bij de informatie die in het dossier komt. In het onderzoek met Mijzo introduceren we de oplossing op twee verschillende locaties. Bij de ene locatie vragen we zorgverleners de rapportage enkele weken in te spreken in het bijzijn van de cliënt, bij de andere locatie mag er worden gewerkt zoals men dat deed voor de implementatie. Na afloop interviewen wij de cliënt met vragen gericht op positieve gezondheid, hun betrokkenheid bij het dossier en hun beleving daarbij. De resultaten uit dit onderzoek geven zorginstellingen en zorgverleners inzicht in de waarde van de oplossing, niet alleen voor henzelf, maar ook voor de cliënten.

Data gedreven ondersteuning

Bij Attendi maken we bij implementaties actief gebruik van dashboarding. Op basis van de ingesproken rapportages genereren we overzicht welke zorginstellingen, locaties, teams veel of juist weinig gebruik maken van de oplossing. Door in gesprek en op bezoek te gaan bij de teams die actief gebruik maken van de oplossing, krijgen we inzicht in hoe zij het gebruiken, wat we vervolgens delen met andere teams en zorginstellingen. We traceren ook welke teams minder gebruik maken van de oplossing en bieden deze teams extra ondersteuning aan. Door gebruik te maken van dashboarding is de implementatieondersteuning effectiever dan wanneer deze niet gebaseerd is op data.

Afbeelding 3: Voorbeeld van deel van Attendi Speech Service dashboard. Dit Dashboard geeft inzicht over totaal aantal ingesproken rapportages, wanneer deze worden ingesproken en het aantal unieke gebruikers.

Missie

Onze missie is om zorgprofessionals in staat te stellen om met technologie om te gaan zoals ze dat doen met hun cliënten, door simpelweg te praten. We realiseren daarmee dat zorgprofessionals minder tijd en aandacht kwijt zijn aan computers, waardoor er meer tijd over blijft voor persoonlijke zorg. Door zowel in te zetten op de doorontwikkeling van onze oplossing, als op de doorontwikkeling van ons implementatieprogramma, vergroten we de kans dat we deze missie realiseren. Bij Attendi blijven we onderzoek doen en de resultaten publiceren, zodat andere implementatieprogramma’s en zorginstellingen deze lessen ook kunnen toepassen.

[1] Keyworth, C., Hart, J., Armitage, C. J., & Tully, M. P. (2018). What maximizes the effectiveness and implementation of technology-based interventions to support healthcare professional practice? A systematic literature review. BMC medical informatics and decision making, 18(1), 1-21.

[2] Durlak, J. A., & DuPre, E. P. (2008). Implementation matters: A review of research on the influence of implementation on program outcomes and the factors affect- ing implementation. American Journal of Community Psychology, 41(3–4), 327–350.

[3] Gardner, B., Whittington, C., McAteer, J., Eccles, M. P., & Michie, S. (2010). Using theory to synthesise evidence from behaviour change interventions: the example of audit and feedback. Social science & medicine, 70(10), 1618-1625.

[4] Michie, S., Richardson, M., Johnston, M., Abraham, C., Francis, J., Hardeman, W., … & Wood, C. E. (2013). The behavior change technique taxonomy (v1) of 93 hierarchically clustered techniques: building an international consensus for the reporting of behavior change interventions. Annals of behavioral medicine, 46(1), 81-95.