Het Attendi Speech Service User Interface

Samen met onze partners werken we dagelijks aan een spraakgestuurd Elektronisch Cliënten Dossier (ECD). De afgelopen tijd hebben we veel kennis opgedaan over hoe we dit voor zorgprofessionals zo goed mogelijk kunnen faciliteren. Deze kennis hebben we omgezet in een belangrijk onderdeel van de Attendi de Speech Service: het User Interface. In dit artikel geeft Reka Magyari, Product Designer bij Attendi, uitleg over wat dit precies is en hoe het zorgprofessionals ondersteunt in hun werk.

Wat was de aanleiding om aan de slag te gaan met een eigen User Interface?

“We hebben drie signalen geconstateerd bij zowel klanten als softwarepartners op basis waarvan we aan de slag zijn gegaan. Inmiddels hebben we bij verschillende zorginstellingen spraakgestuurd rapporteren mogelijk gemaakt en zijn we daarbij tot een simpel ontwerp gekomen dat precies aansluit op de variatie in het werk van een zorgprofessional. Ten tweede zien we dat onze partners, bijvoorbeeld Elektronisch Cliënten Dossiers, op dit moment zelfstandig een User Interface ontwerpen. Daarbij maken ze soms keuzes in het ontwerp waarvan wij eerder hebben geconstateerd dat ze niet goed aansluiten bij de manier waarop zorgprofessionals werken. Bovendien moeten ze zelf de code ontwikkelen die aansluit op onze spraak-naar-tekst technologie. Dat levert dubbel werk op voor onze partners en heeft niet altijd het beste resultaat voor de zorgprofessionals. Tot slot zien we veel kansen om het gebruik van het ECD met behulp van je stem verder door te ontwikkelen. Door te investeren in het User Interface en daar steeds nieuwe functies aan toe te voegen, kunnen we de tijd die zorgprofessionals besteden aan verslaglegging nog verder verlagen en dit op schaal beschikbaar maken.”

Hoe werkt het user interface van Attendi voor zorgprofessionals?

“Praten tegen je iPad of computer is even wennen ten opzichte van typen. In plaats van eerst na te denken over wat je gaat typen, druk je op start en moet je in één keer een verslag inspreken. We voorzien onze partners van een microfoonknop die op locaties waar zorgprofessionals normaliter tekst zouden typen, kan worden ingezet. Zodra een zorgprofessional op de microfoon klikt, opent een scherm dat veel lijkt op het User Interface van Spotify, iets waar zorgprofessionals veelal bekent mee zijn.

Een zorgprofessional kan daar op start drukken en dan begint de opname. Het kan voorkomen dat je halverwege de rapportage even moet nadenken of kort onderbroken wordt, bijvoorbeeld door een telefoontje. Daarom is er een optie om te pauzeren en te hervatten. Uiteindelijk maakt onze spraak-naar-tekst technologie van alle ingesproken berichten één rapportage. Het kan ook voorkomen dat een zorgprofessional de opname halverwege opnieuw wil beginnen. Die optie bieden we met de Opnieuw knop. Tot slot kan er op Stop worden gedrukt als een rapportage klaar is, dan genereren we het verslag.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat het uiteindelijke verslag geen fouten bevat?

“Attendi heeft meerdere spraak-naar-tekst modellen voor verschillende domeinen. Het model voor de intramurale ouderenzorg heeft inmiddels een gemiddelde nauwkeurigheid van 93%. Dat is bijzonder goed, maar een deel van de woorden moet nog worden verbeterd. Na het inspreken komt de gebruiker in een scherm waar de tekst eenvoudig kan worden aangepast tot een foutloze rapportage. Het is cruciaal om dit proces zo eenvoudig mogelijk te maken voor het gebruiksgemak van de applicatie en de mogelijke tijdswinst voor zorgprofessionals. Op termijn gaan we hier ook functionaliteiten aan toevoegen zoals je misschien kent uit Microsoft Word: woorden waarvan we niet zeker zijn of ze kloppen, zullen we voorzien van suggesties voor verbetering. Zo klik je als zorgprofessional een correcte rapportage bij elkaar. Ideaal als er bijvoorbeeld wordt gewerkt op een iPad waar typen nogal omslachtig werkt”.

Hoe maken jullie het voor partners makkelijk om deze technologie direct over te nemen?

“Wij hebben code geschreven voor dit User Interface en dit stellen wij beschikbaar aan onze partners. Dit vereenvoudigt de integratie aanzienlijk. Iedere partner heeft zo zijn eigen huisstijl, daarom is het mogelijk om de kleuren en het lettertype te wijzigen. We merken dat onze partners een volle ontwikkelagenda hebben, maar tegelijkertijd wél de Speech Service van Attendi willen gaan aanbieden. Met behulp van deze softwarecomponenten garanderen we een eenvoudige implementatie en een gebruiksvriendelijke ervaring. Mijn collega Omar zal op termijn een artikel schrijven over hoe wij deze componenten hebben gerealiseerd en hoe partners met deze componenten aan de slag kunnen.”

Hoe zien jullie de toekomst van een spraakgestuurd Elektronisch Cliënten Dossier?

“Onze missie is in ieder geval om zo veel mogelijk aandacht van de computer te verplaatsen naar de cliënt. Deze missie realiseren we door de interacteren met het ECD mogelijk te maken op basis van je stem. We hebben inmiddels een mooie stap gezet waardoor je als zorgprofessional veilig en met een hoge nauwkeurigheid een rapportage kunt inspreken. We testen deze functionaliteit dagelijks en we zien meerdere kansen om het werk voor zorgprofessionals verder te vereenvoudigen. Waar we ons in eerste instantie op gaan richten, is het corrigeren van ingesproken rapportages die nog fouten bevatten. We werken aan suggesties voor verbeteringen die zorgprofessionals kunnen aanklikken. In de toekomst gaan we zorgprofessionals verder ondersteunen bij het maken van kwalitatieve rapportages. Soms zien we rapportages binnenkomen waarbij door subjectieve waarnemingen niet direct duidelijk is wat er aan de hand is. Wij zouden graag willen helpen om zulke subjectiviteit te objectiveren. Zo zou de Attendi Speech Service bij de waarneming “cliënt is warm” kunnen voorstellen om de temperatuur van de cliënt te meten. Verder adviseer ik lezers om onze site in de gaten te blijven houden, want daar zullen we geïnteresseerden op de hoogte houden van onze innovaties.”

Meer informatie?

De componenten kunnen worden geïntegreerd in de bestaande applicaties waar zorgprofessionals al mee werken. Organisaties kunnen contact met ons opnemen om hier gebruik van te maken. Op dit moment is de Speech Service beschikbaar voor zorgprofessionals in de intramurale ouderenzorg, de Wijkzorg en de Ambulante GGZ. Wil je meer leren over de mogelijkheden van de Attendi Speech Service binnen jouw zorgorganisatie? Neem dan contact met ons op.